Language
تلفن ثابت
     چگونه به مشتركين در خصوص مراكزي كه بر اثر خسارت كابل و يا كابل برگردان دچار اختلال شده اند پاسخگويي مي شود ؟
      در چه حالتي بعد از شماره گيري پيغام شماره مورد نظر در شبكه موجود نمي باشد پخش مي شود ؟
     سرويس IN شامل چه سرويس هايي مي باشد ؟
     سرويس انتقال و انتظار مكالمه چيست و مشترك براي داشتن بايد به چه صورت عمل كند ؟
     مرجعي براي پاسخگويي به مسائل تلفن ثابت وجود دارد ؟
     شماره هاي 7 رقمي با چه تغييري 8 رقمي مي شوند ؟
      آيا امكان تغيير نام در فيش ثبت نام تلفن ثابت وجود دارد ؟
     صاحب فيش تلفن براي تغيير نشاني چه اقدامي بايد انجام دهد ؟
     تغيير نام مالك به چه صورت انجام مي شود ؟
     چگونه مي توان درخواست قطع موقت كرد ؟
     در صورت پايان مهلت پرداخت قبض آيا مي توان قبض را پرداخت كرد ؟
     متقاضيان جهت اشتراك و دريافت تلفن ثابت چه اقدامي بايد انجام دهند ؟
     براي رفع خرابي تلفن چه كار بايد كرد ؟
     آيا مي توان ريز مكالمات بين شهري تلفن هاي شهري را از مخابرات دريافت كرد ؟
     در صورت شكايت نسبت به ريز صورتحساب (مكالمات شهري ، بين شهري و بين الملل ) مشترك چگونه مي تواند اعتراض كند ؟
     براي كشف مزاحم تلفني چه اقدامي بايد انجام داد ؟
     تغيير شماره تلفن در چه شرايطي براي مشتركي كه دائماً گرفتار مزاحم تلفني است انجام مي شود ؟
     سرويس مكالمه چند نفره ( كنفرانس ) چيست و نحوه درخواست آن به چه صورت ميباشد ؟
     جهت دريافت ريز مكالمات تلفن ثابت چگونه بايد اقدام شود؟
     نحوه بهره گيري از شبكه اينترنت چگونه مي باشد؟
      تلفن ثابت چه سرويس هائي در اختيار مشتركين قرار مي دهد؟
     نحوه كشف مزاحمان تلفن ثابت به چه صورت است؟
     براي دريافت قبض المثني چه اقداماتي انجام مي گيرد؟
     نحوه ي ثبت نام و واگذاري تلفن ثابت چگونه است؟
     رفع نقص قبوض تلفن ثابت از چه طريقي انجام مي پذيرد ؟
     ويژگي‌هاي فني دستگاه‌هاي تلفن معمولي و بي‌سيم چيست؟
     مجازات‌هاي پيش‌بيني شده براي مزاحمان تلفني چيست؟
دیتا
      انواع سرويس هاي ديتا:
     محل مراجعه جهت درخواست سرويس هاي شبكه ديتا :
      ارئه خدمات و سرويس در شركت ارتباطات ديتا به چه صورتي است ؟
     تعرفه ارتباط شركتهاي ارائه دهنده خدمات داده ها (PAP) از محل مشترك تا مركز تلفن يا MDF چگونه است؟
     هزينه سرعتهاي بالاتر از 4 مگابيت در ثانيه در اينترنت به چه صورتي محاسبه مي شوند؟
فیبر نوری
     تعريف فيبر نوري :
     انواع فيبر نوري :
     مزاياي فيبر نوري :
     موارد استفاده فیبر نوری
     نحوه درخواست استفاده از فیبر نوری
     چگونگي رفع ايرادات و نقايص خطوط فيبرنوري :
تلفن همراه
     براي اخذ رمز PUK , PIN چگونه اقدام شود و نحوه وارد كردن آن به گوشي چگونه است ؟
     براي پيگيري گوشي هاي مفقودي و سرقتي چگونه اقدام شود ؟
     SMS چيست و نحوه ي استفاده از آن چگونه مي باشد ؟
     هزينه هاي فعال سازي و استفاده ا ز SMS چقدر است ؟
     VMS چيست و نحوه ي استفاده از آن چگونه مي باشد ؟
     هزينه هاي فعال سازي و استفاده ا ز VMS چقدر است ؟
     كدهاي خدمات ويژه مندرج در قبوض تلفن همراه هركدام مربوط به چيست ؟
     آيا براي نام و آدرس مشتركين تلفن همراه بانك اطلاعاتي وجود دارد؟
     شكايت و پيگيري مزاحمين تلفن همراه چگونه بايد اقدام شود ؟
     مبلغ آبونمان تلفن همراه چقدر است ؟
     اقدامات لازم جهت تعويض سيم كارت سوخته چيست ؟
     چنانچه بعد از تعويض سيم كارت سوخته مشكل وجود داشت چه اقدامي شود ؟
     اقدام لازم براي سيم كارت مفقودي چيست ؟
     مشترك جهت دريافت مجدد سيم كارت مفقودي به كجا بايد مراجعه كند و هزينه ي آن چقدر است ؟
     نرخ مكالمات تلفن همراه چگونه است ؟
     اگر قبل از تحويل سيم كارت براي مشترك صورتحساب صادر شود مشترك بايد چه اقدامي انجام دهد؟
     در صورتيكه صورتحساب مشترك به دست وي نرسد چه اقدامي بايد انجام دهد؟
     اگر براي مشتركي دو قبض صادر شود مشترك چه اقدامي بايد انجام دهد؟‌
     در صورتيكه مشترك سهوا صورتحساب مشترك ديگري را پرداخت نمايد مشترك چگونه بايد اين مشكل را پيگيري كند؟
     در چه شرايطي مشترك مي تواند صورتحساب خود را تقسيط كند؟
     مشترك براي گرفتن ريز مكالمات خود بايد چه اقدامي كند؟
     دليل تكرار بدهي در قبوض چيست ؟
     براي نقل و انتقال تلفن همراه مشتركين چه اقداماتي بايد انجام دهند؟
     در صورتيكه تلفن همراه به درون آب بيفتد بايد چه اقداماتي انجام داد؟
     مشتركين براي تعويض آدرس بايد چه اقدامي انجام دهند؟
     اگر در شناسنامه اشتباهي وجود داشته باشدمشترك بايد به كجا مراجعه كند؟
     اگر كسي به صورت وكالتي سيم كارتي را خريداري كرده باشد چگونه مي تواند سيم كارت را به صورت قطعي به نام خود كند؟‌
     در صورتيكه قبض پرداخت شده باشد و در قبض جديد تكرار بدهي داشته باشد مشترك بايد چه اقدامي انجام دهد؟
     اگر مشتركي در مورد نحوه محاسبه هزينه ها و آبونمان تلفن همراه خود شكايتي داشته باشد بايد به كجا مراجعه كند؟
     مفهوم پيام هاي شنيداري
     مفهوم پيامهاي صفحه نمايشگر
     چه شماره هايي براي نمايندگي هاي گوشي تلفن همراه اعلام شده است ؟
     کدام کشورها دارای قرارداد رومینگ هستند؟
     هزینه ارسال SMS از کشورهایی که دارای قرارداد رومینگ هستند چقدر می باشد؟
     گوشيهايي كه از خارج كشور وارد مي شوند بدرستي كار نمي كند براي رفع مشكل چكار بايد كرد؟
     صدور مجوز جهت نقل و انتقال فيشهاي موجود چه زماني خواهد بود؟
     ثبت نام تلفن همراه در چه زمانی انجام می شود ؟
     تعرفه پيامهاي sms كه از مبدا ارسال شده ولي مقصد دريافت ننموده است چگونه در نظر گرفته مي شود؟
     امكان پيگيري براي كشف گوشيهاي سرقتي وجود دارد يا خير ؟
     بهترين و مطمئن ترين محل براي خريد و فروش سيم کارت کجاست؟
     چگونه مي توانيم از فعاليت هاي دفاتر مشترکين آگاه شويم؟
     در برخي موارد در قبض ها تلفن همراه مغايرت هايي ديده شده ، علت چيست؟
     دليل به وجود آمدن نقطه کور و عدم آنتن دهي در برخي مناطق چيست ؟
     آيا دفاتر مشترکين استان ها هنوز تحت پوشش شرکت ارتباطات سيار هستند؟
     چگونه مي توان با اطمينان خريد و فروش سيم کارت را انجام داد ، چه کارهايي را بايد انجام داد تا دچار مشکلات نشويم ؟
     درصورتي که سيم کارت صفر را بخواهيم خريداري کنيم ،چگونه مي توانيم آن را امتحان کنيم؟
     شکایت و پی گیری مزاحمین SMS چگونه باید اقدام شود؟
     ديتا (DATA ) چيست ؟
     نحوه اشتراك سرويس ديتا (DATA ) و هزينه هاي آن به چه صورت است ؟
     چه گوشي هايي مي توانند با استفاده از سرويس ديتا به اينترنت متصل شوند ؟
     گوشي هايي كه فاقد امكانات ديتا(DATA )هستند چگونه مي توانند از اين سرويس استفاده نمايند ؟
     سرويس ديتا (DATA ) چگونه بر روي موبايل راه اندازي مي شود ؟
     شماره ديتا (DATA ) چيست و طريقه استفاده از آن به چه نحو است ؟


R چگونه به مشتركين در خصوص مراكزي كه بر اثر خسارت كابل و يا كابل برگردان دچار اختلال شده اند پاسخگويي مي شود ؟

با توجه به وجود اطلاعات در سیستم 190 و خسارت‌ها نیز به مراکز برای رفع سریع اعلام و پیگیری می‌شود.

R در چه حالتي بعد از شماره گيري پيغام شماره مورد نظر در شبكه موجود نمي باشد پخش مي شود ؟

به هر دلیلی که تلفن مشترک تخلیه می باشد- کابل برگردان – بازداشت باشد این پیغام گذاشته می‌شود

R سرويس IN شامل چه سرويس هايي مي باشد ؟

مكالمه اعتباري – مكالمه رايگان – شبكه خصوصي مجازي – شماره اختصاصي – شماره فراگير – مشاوره تلفني – نظر سنجی – پست صوتی برای اطلاعات بیشتر با سایت www.tct.ir مراجعه شود.

R سرويس انتقال و انتظار مكالمه چيست و مشترك براي داشتن بايد به چه صورت عمل كند ؟

انتقال مكالمه به دو صورت دایورت یا شبکه هوشمند انجام مي شود :
الف – انتقال تماس از تلفن مشغول به خط يا خطوط ديگر
ب - انتقال همه تماس ها به يك خط دیگر
ج) انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط دیگر (PBX)
انتظار مكالمه : به مشترك اين امكان را ميدهد تا به طور همزمان با دو مشترك ارتباط برقرار كند، در هنگام تماس مكالمه اول در صورت تماس مشترك دوم تلفن بوق اشغال نمي زند و مشترك مي تواند مخاطب مورد نظر خود را انتخاب نمايد . مشترك مي تواند با در دست داشتن مدارك شناسايي و آخرين قبض پرداختي به مركز مربوطه مراجعه و با تكميل فرم مخصوص اين سرويس ها را درخواست نمايد . ( با توجه به امكانات مركز )

R مرجعي براي پاسخگويي به مسائل تلفن ثابت وجود دارد ؟
بله شماره تلفن 190 پاسخگوي مسائل و مشكلات تلفن ثابت مي باشد .
R شماره هاي 7 رقمي با چه تغييري 8 رقمي مي شوند ؟
با تكرار رقم اول شماره اين كار انجام مي شود .

R آيا امكان تغيير نام در فيش ثبت نام تلفن ثابت وجود دارد ؟
در صورتي كه نشانی اوليه تغيير نكند با کامل بودن مدارک اين امر امكان پذير است .
R صاحب فيش تلفن براي تغيير نشاني چه اقدامي بايد انجام دهد ؟
هرگونه تغيير مكان تلفن در محدوده ي يك مركز به شرط انقضاء حداقل يك دوره از دائري فيش يا آخرين تغيير مكان تلفن مورد نظر و با تكميل فرم بررسي امكانات و وجود امكانات فني بلا مانع است . در صورت داشتن شرايط فوق مشترك مي تواند با آخرين قبض پرداختي به مركز مربوطه مراجعه نمايد .

R تغيير نام مالك به چه صورت انجام مي شود ؟

هر گونه تغيير نام مالك مي تواند با آخرين قبض پرداختي جهت اخذ مجوز تغيير نام به مركز مربوطه مراجعه نمايند .

R چگونه مي توان درخواست قطع موقت كرد ؟

مالك مي تواند با همراه داشتن آخرين قبض پرداختي و مدارك شناسايي به واحد امور مشتركين مستقر در مركز مربوطه مراجعه و درخواست قطع موقت نمايد . یا از طریق ثبت نام طرح خدمات الکترونیک درخواست قطع موقت را بدهد.

R در صورت پايان مهلت پرداخت قبض آيا مي توان قبض را پرداخت كرد ؟

بله . از طریق 1818 یا با مراجعه به واحد آبونمان و ممهور کردن قبض به پرداخت آن اقدام و رسید پرداختی را به واحد آبونمان مرکز مربوطه تحویل دهند.

R متقاضيان جهت اشتراك و دريافت تلفن ثابت چه اقدامي بايد انجام دهند ؟
تقاضای درخواست تلفن – ثبت نام اینترنتی تلفن ثابت
R براي رفع خرابي تلفن چه كار بايد كرد ؟

مشتركين مي توانند پس از حصول اطمينان از سالم بودن دستگاه تلفن و سيم كشي داخل ساختمان و كنترل خط يا ترمينال و پريز نصب شده در محل ورود سيم كشي داخل ساختمان با گرفتن شماره 17 خرابي را به مركز تلفن اطلاع دهند . در صورت طولانی شدن بیشتر از سه روز با شماره 190 تماس بگیرند.

R آيا مي توان ريز مكالمات بين شهري تلفن هاي شهري را از مخابرات دريافت كرد ؟

مالك مي تواند با همراه داشتن مدارك و مراجعه حضوری به مراکز ریز مکالمات بین شهری، موبایل و شبکه هوشمند و خارج از کشور را دریافت کندو یا از طریق سرویس 1818 شنیداری و بصورت نمابر دریافت کند.

R در صورت شكايت نسبت به ريز صورتحساب (مكالمات شهري ، بين شهري و بين الملل ) مشترك چگونه مي تواند اعتراض كند ؟

مشترك بايد به مركز مربوطه مراجعه و با پر كردن فرم مخصوص نوع اعتراض خود را مشخص كند سپس كليه اقدامات و بررسي هاي لازم توسط مركزانجام و پاسخ داده مي شود . گاهي در صورت لزوم سوابق جهت اخذ تصميم به كميسيون رسيدگي به شكايات ارسال مي گردد.

R براي كشف مزاحم تلفني چه اقدامي بايد انجام داد ؟

مالك مي تواند با ارائه كارت شناسايي و آخرين قبض پرداختي به مركز مربوطه يا دفتر بازرسي و ارزشيابي شركت مخابرات استان تهران مراجعه و یا از طریق طرح خدمات الکترونیک و با شماره 190 منوی 7 درخواست کشف مزاحمت نمايند .

R تغيير شماره تلفن در چه شرايطي براي مشتركي كه دائماً گرفتار مزاحم تلفني است انجام مي شود ؟

چنانچه براي مشتركي 3 مورد كشف مزاحمت انجام و به قطع تلفن مزاحمين اقدام شده باشد و همچنان مزاحمت ادامه داشته باشد با درخواست مشترك اين امر صورت مي پذيرد . یا از طریق طرح خدمات الکترونیک نیز قابل انجام است.

R سرويس مكالمه چند نفره ( كنفرانس ) چيست و نحوه درخواست آن به چه صورت ميباشد ؟

مشترك با استفاده از اين سرويس مي تواند به طور همزمان با 2 مشترك ديگر مكالمه نمايد . مالك براي درخواست اين سرويس با همراه داشتن مدارك شناسايي و آخرين قبض پرداختي (در صورت وجود امكان به مركز مربوطه مراجعه نمايد و یا از طریق طرح خدمات الکترونیک نیز استفاده نماید.

R جهت دريافت ريز مكالمات تلفن ثابت چگونه بايد اقدام شود؟

برای گرفتن ریز مکالمات هر خط تلفن می‌توان از سیستم 1818 بصورت شنیداری یا نمابر و یا مراجعه حضوری به مرکز ریزمکالمات خود را دریافت کرد.

R نحوه بهره گيري از شبكه اينترنت چگونه مي باشد؟

از خط تلفن معمولی می‌توانید برای شبکه اینترنت استفاده کنید با استفاده از کارت‌های شرکت‌های اینترنتی و یا شماره‌های شبکه هوشمند و در زمان استفاده تلفن شما اشغال خواهد بود این ارتباط داخلی محسوب و هزینه شهری محاسبه می‌شود. یا استفاده از سرویس ADSL بدون اشغالی خط که شرکتهای خصوصی این سرویس را ارائه می‌کنند ولی از طریق مرکز تلفن قابل پیگیری می‌باشد.

R تلفن ثابت چه سرويس هائي در اختيار مشتركين قرار مي دهد؟
1- بيدارباش
2- شماره گيري سريع
3- انتظار مكالمه
4- انتقال مكالمه
5- كنفرانس

R نحوه كشف مزاحمان تلفن ثابت به چه صورت است؟
متقاضي با مراجعه به مركز تلفن مربوطه و يا دفتر بازرسي شركت مخابرات تهران واقع در اتوبان کردستان ساختمان شاهد با رعايت نكات زير ميتواند تقاضاي كشف مزاحمت تلفني کند و یا از طریق طرح خدمات الکترونیک امکان پذیر است.
- حضور مالك يا استفاده كننده ي قانوني تلفن ؛با ارائه ي مدرك شناسايي
- ارايه آخرين قبض پرداختي
- تكميل فرم درخواست

R براي دريافت قبض المثني چه اقداماتي انجام مي گيرد؟

مالك يا استفاده کننده تلفن ثابت بامراجعه به مركزتلفن مربوطه و بدون پرداخت هيچ وجهي مي تواند قبض المثني دريافت كند.

R نحوه ي ثبت نام و واگذاري تلفن ثابت چگونه است؟

متقاضي ؛با مراجعه به مركز تلفن مربوطه وارائه مدارك زير مي تواند ثبت نام كند:
- شناسنامه ي متقاضي ؛با تصوير آن.
- پرداخت وديعه به مبلغ و به شماره حسابي كه به وي اعلام مي شود .
- تكميل كارت اشتراك
* البته واگذاري تلفن ثابت در اكثر مراكز مخابراتي استان تهران به روز بوده و در برخي از مراكز مطابق برنامه هاي مصوب ؛ و به نوبت انجام مي پذيرد .

R رفع نقص قبوض تلفن ثابت از چه طريقي انجام مي پذيرد ؟

درصورت مشاهده ي نقص تلفن ثابت ؛مالك يا وكيل با شناسنامه و آخرين قبض پرداختي با مراجعه به مركز تلفن مربوطه بدون پرداخت وجهي مي تواند نشاني كامل و صحيح خود را ارائه كند ؛ تا پس از بررسي هاي لازم به آن اقدام شود.

R ويژگي‌هاي فني دستگاه‌هاي تلفن معمولي و بي‌سيم چيست؟

الف)دستگاه‌هاي تلفن معمولي:براي استفاده از خط تلفن ثابت و برخورداري از همه امكانات فني شبكه,بهتر است از دستگاه‌هاي تلفني كه داراي وضعيت«پالس»و «تن»و كليد تبديل است,استفاده كنيد.اگر براي استفاده از خط تلفن خود,به دليل اختلال احتمالي,دچار مشكل شديد,قبل از هر اقدامي بايد از سالم بودن دستگاه تلفن مطمئن شويد.جهت بهره‌برداري و استفاده از سرويس نمايشگر با توجه به تنوع سوئيچ‌هاي منصوبه توصيه مي‌گردد از دستگاه‌ تلفنهايي كه مجهز به سيستم نمايشگر دوالDual بوده و قابليت دريافت سيگنالها به صورت FSK و DTMF را مي‌باشند,استفاده نماييد.
ب)دستگاه تلفن بي‌سيم: با توجه به مشكلات استفاده از دستگاه‌هاي بي‌سيم نظير ايجاد تداخل در مكالمات,امكان سوء استفاده از خطوط ديگر و امكان شنود و استراق سمع و ... بهتر است از گوشي‌هاي معمولي استفاده شود.

R مجازات‌هاي پيش‌بيني شده براي مزاحمان تلفني چيست؟

براساس قانون اصلاح تبصره2 ماده 14 قانون تاسيس شركت مخابرات ايران مصوب 1350,هركس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد,يا به عمد و سوء نيت ارتباط ديگري را مختل كند,براي بار اول پس از كشف,ارتباط تلفني او به مدت يك هفته همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوط خواهد بود.براي بار دوم پس از كشف,ارتباط‌ تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم تقاضاي مشترك و پرداخت هزينه‌هاي مربوطه خواهد بود و براي بار سوم شركت ارتباط تلفني وي را به طور دايم قطع و اقدام به جمع‌آوري منصوبات تلفن نموده و وديعه مربوط به مشترك را پس از تسويه حساب مسترد خواهد نمود.

R انواع سرويس هاي ديتا:
1/سرويس ارتباط به اينترنت بين الملل IP

2/سرويس نقطه به نقطه IP

3/سرويس ارتباط نقطه به شبكه IP و اينترنت داخلي IP VPN-Point to Cloud

4/سرويس ارتباط نقطه به نقطه بدون پروتكل P2P يا يك نقطه به چند نقطه P2MP

5/سرويس ارتباط به شبكه X.25


R محل مراجعه جهت درخواست سرويس هاي شبكه ديتا :
كليه متقاضياني كه درخواست اعم از خطوط IP نقطه به نقطه ؛ يك نقطه به چند نقطه multi point را دارند در صورتي كه نقاط دسترسي آنها محدود به يك استان مي باشد جهت ارائه درخواست دايري و كليه مسائل مرتبط با خود به اداره ديتا در شركت سهامي مخابرات استان مربوطه مراجعه نمايند .

واگر درخواست خطوط بين استاني و اجراي طرحهاي كلان مي توانند به محل جديد اداره كل مشتركين و متقاضيان ديتا واقع در تهران –خ وليعصر – نرسيده به خ ظفر – كوچه شهيد يزدان پناه – پلاك ½ ، طبقه ء دوم ، اداره ء پذیرش و پاسخگویی مشتریان مراجعه و يا با تلفن 8791028 تماس حاصل نماييد.مشتریان استان تهران به اداره ء کل نگهداری و پشتیبانی دیتا - میدان ونک ، خ ملا صدرا - خیابان شیراز جنوبی - خیابان سهیل - تقاطع بزرگراه کردستان برجهای مخابرات استان تهران برج شماره ء 3 ، طبقه ء اول ، اداره ء مشترکین و متقاضیان و مشتریان سایر استان هابه اداره ء نگهداری ارتباطات دیتا مراجعه کنند.

R ارئه خدمات و سرويس در شركت ارتباطات ديتا به چه صورتي است ؟
1/متقاضي بايستي درخواست خود را با ذكر آدرس و تلفن دقيق محل خط و اعلام پهناي باند مورد نياز را در تهران به اداره كل مشتركين و متقاضيان ديتا در استانها به مركز ارتباطات ديتاي استان مربوطه تسليم نمايد.

2/بررسي در خصوص امكان واگذاري ارتباط در محل مورد تقاضا از طريق مركز آبونه مخابراتي مربوطه به لحاظ تجهيزاتي ؛ تجهيزات IP و به لحاظ ارتباطي سيم فيزيكي صورت پذيرفته و پس از حصول نتيجه مثبت مراتب به متقاضي اعلام مي گردد.

3/متقاضي موظف مي باشد نسبت به تكميل مدارك پرونده مطابق آيين نامه هاي ابلاغي ظرف مهلت اعلام شده اقدام نمايد.

4/پس از تكميل پرونده و اخذ مجوز واگذاري ؛ ميزان هزينه هاي پرداختي برابر تعرفه هاي مصوب كتبا به متقاضي اعلام خواهد گرديد .

5/مطابق ضوابط ؛معادل دو ماه آبونمان به عنوان پيش پرداخت و مبلغي به عنوان هزينه بربر تعرفه هاي مصوب از متقاضي اخذ خواهد گرديد.

متقاضي موظف به تحويل اصل فيشهاي واريزي به ديتا و تكميل فرمهاي اشتراك مي باشد.

6/همزمان با تكميل فرم اشتراك يك نسخه قرارداد واگذاري خط به متقاضي تحويل مي گردد كه پس از امضاي صورتجلسه تحويل خط ؛ متقاضي كه از اين پس مشترك ناميده مي شود بايستي قرارداد را تكميل و به ديتا تحويل نمايد.

7/از تاريخ تحويل خط مشترك موظف به پرداخت صورتحسابهاي صادره از سوي شركت ارتباطات ديتا و ارسال اصل فيش پرداخت شده در تهران به اداره كل ديتا و در ساير استانها به ادارات ديتاي استانهاي مربوطه مي باشد صورتحساب هر دو ماه يك بار صادر مي گردد.

8/در مورد متقاضيان سرويس اينترنت IP متقاضي جهت دريافتaddress IP بايستي پس از واريز هزينه ها نسبت به تكميل و ارسال فرم Ripe به آدرسهاي پست الكترونيك مراكز ديتاي استانهاي مربوطه و در تهران آدرس پست الكترونيك nkh@itc.irا قدام نمايد.

تعدادaddress IP هاي واگذاري بر اساس ضوابط موجود مطابق پهناي باند واگذار شده خواهد بود.

9/در صورت هرگونه تغيير در آدرس پستي مشترك موظف به اعلام آدرس جديد به ديتا مي باشد.

10/ در صورت نياز به هر گونه تغيير در اشتراك واگذار شده اعم از تغيير پهناي باند و يا تغيير محل خط همچنين نياز به هر گونه مشاوره فني مراتب بايد در تهران به اداره كل و در استانها به ادارات ديتاي استان مربوطه اعلام شود.

11/مشترك بايستي در خصوص در خواست خط E1 بل شركت مخابرات استان و در تهران با اداره كل توسعه و مهندسي استان تهران در بزرگراه كردستان –نرسيده به ملاصدرا –مجتمع مخابراتي شاهد – طبقه 14 برج مياني مكاتبه نمايد.


R تعرفه ارتباط شركتهاي ارائه دهنده خدمات داده ها (PAP) از محل مشترك تا مركز تلفن يا MDF چگونه است؟
وديعه به ازاي ايجاد هر خط جديد ديتا000/500ريال است و آبونمان ماهيانه 000/42ريال براي خطوط جديد وخطوط تلفن قبلي مي باشد.

R هزينه سرعتهاي بالاتر از 4 مگابيت در ثانيه در اينترنت به چه صورتي محاسبه مي شوند؟
براي سرعتهاي بالاتر از 4 مگابيت در ثانيه در ارتباط با شبكه اينترنت داخلي و اينترنت جهاني ؛ هزينه تامين ارتباط از محل مشترك تا مركز ارائه دهنده خدمات به عهده مشترك است.

R تعريف فيبر نوري :
فيبرنوري محيط انتقال اطلاعات است كه جنس پايه آن شيشه ميباشدسيگنالي كه دراين محيط انتقال ؛جريان مي يابد سيگنال نوري درمحدوده امواج مادون قرمزمي باشدكه از 850 تا 1625 نانومتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين محيط انتقال در واقع يك موجبر استوانه اي عايق مي باشد كه از دو استوانه تودرتوي هم محور تشكيل شده است . استوانه داخلي موسوم به مغزي يا هسته (core) مي باشد و لايه استوانه خارجي موسوم به غلاف يا پوشش (cladding ) است .

شرط انتشار سيگنال نوري در فيبراين است كه ضريب شكست مغزي بزرگترازضريب شكست غلاف باشد . n1>n2


R انواع فيبر نوري :
به طور كلي فيبرهاي تك مدي در شبكه هاي مخابراتي بر حسب نياز در طول موجهاو سيستمهاي نوري مختلف استفاده مي شود.

R مزاياي فيبر نوري :
1/ پهناي باندوسيع تاظرفيت انتقال بالا

2/تلفات كم (يعني در فواصل طولاني قابل استفاده است )

3/عدم تشعشع الكترومغناطيسي

4/ عدم القاء الكترومغناطيسي

5/فراواني مواد اوليه در طبيعت

6/مصونيت دربرابر عوامل جوي

7/ امنيت كامل سيگنال

R موارد استفاده فیبر نوری
بطور  كلي از فيبرنوري درشبكه هاي اطلاع رساني ودر بعضي دستگاههاي پزشكي ؛ اندازه گيري ؛ هواپيماهاي پيشرفته ؛ سيستمهاي كنترلي و ابزار دقيقي مورد استفاده قرار مي گيرد.

R نحوه درخواست استفاده از فیبر نوری
 درحال حاضر براي ارتباط بين شهري ؛ ارتباطات بين مراكز شهري و اخيرا ارتباط بين مراكز شهري تا كافوهاي مراكز شهري مورد استفاده قرار مي گيرد و فعلا براي مشتركين مورداستفاده قرار نمي گيرد.ضمن اینکه کاربرد فیبر نوری در VOICE بسیار وسیع می باشد.

R چگونگي رفع ايرادات و نقايص خطوط فيبرنوري :
 در صورت بروز مشكل ؛ اين خطوط با دستگاه خاصي تست شده و محل قطعي بوسيله دستگاهي بنام فيوژن به هم متصل مي شود .

R براي اخذ رمز PUK , PIN چگونه اقدام شود و نحوه وارد كردن آن به گوشي چگونه است ؟
رمز PUK , PIN هردو در شناسنامه تلفن همراه ثبت شده است كه با برداشتن قسمت قلع اندود شده در پشت سيم كارت ميتوان شماره 4 رقمي pin و شماره 8 رقمي puk را در قسمتي كه پيغام Inter pin يا Inter puk داده است وارد نمود .

R براي پيگيري گوشي هاي مفقودي و سرقتي چگونه اقدام شود ؟
مشترکینی که گوشی تلفن همراه آنان مفقود شده و یا به سرقت می رود می توانند با مراجعه و ارائه شماره سریال 15 رقمی گوشی خود (شماره MIMI) به نزدیکترین دادسرا یا کلانتری و یا اداره آگاهی، درخواست ردیابی گوشی همراه خود را بنمایند. نامه صادره توسط مراجع فوق در تهران به اداره مشترکین مرکزی تلفن همراه واقع در میدان ونک خیابان ونک پلاک 38 و در استان ها نیز به امور مشترکین تلفن همراه ارسال و ادارات مذبور موظف به ارائه پاسخ می باشند .

R SMS چيست و نحوه ي استفاده از آن چگونه مي باشد ؟
همان پيام كوتاه نوشتاري يا text مي باشد و حداكثر 164 كاراكتر است دريافت آن براي همه آزاد و جهت ارسال همه مشترکین بدون مراجعه این سرویس برایشان فعال میباشد و هزینه وصل اولیه حذف شده است . ضمنا عدد 9891100500+ را در قسمت center number گوشي خود وارد نماييد .

R هزينه هاي فعال سازي و استفاده ا ز SMS چقدر است ؟
هزینه وصل این سرویس رایگان میباشد و هزینه ارسال فارسی 89 ریال و لاتین 222 ریال میباشد.
R VMS چيست و نحوه ي استفاده از آن چگونه مي باشد ؟
همان صندوق پيغام هاي صوتي است . براي درخواست آن مالك با همراه داشتن شناسنامه تلفن همراه و كارت شناسائي به يكي از دفاتر مراجعه كند ؛ ضمن اينكه عدد 09912 را در قسمت Voice Mail Number گوشي خود وارد نمايد دريافت اين پيام فقط براي خط كساني است كه مجهز به اين سرويس است ولي همه قادر به ارسال هستند .
براي ارسال پيام صوتي از تلفن همراه مي توان با گرفتن 09912 ابتداي شماره مشترك مستقيما وارد Box صوتي وي شدولي از تلفن ثابت زماني امكان ارسال پيام است كه شماره موردنظر روي 09912 Divert شده باشد .

براي Divert مي بايست يكي از حالتهاي انتقال را از گوشي خود انتخاب نمايد كه ازاين پس با توجه به شرايط Divert هر كس با او تماس بگيرد به Box صوتي او منتقل مي شود .

R هزينه هاي فعال سازي و استفاده ا ز VMS چقدر است ؟
هزينه فعال سازي آن 20000ريال است كه يك بار و در صورتحساب درج مي شود و ارسال هر پيام معادل نرخ مكالمه با تلفن همراه است .

R كدهاي خدمات ويژه مندرج در قبوض تلفن همراه هركدام مربوط به چيست ؟
مكالمات سه نفره     كد51
نمايشگر                 كد54
عدم نمايشگر          كد55
محدوديت مكالمه     كد56
فاكس                    كد57
ديتا                       كد58
وصل SMS              كد41= رایگان
وصلVMS               كد42

R آيا براي نام و آدرس مشتركين تلفن همراه بانك اطلاعاتي وجود دارد؟
خير - تلفن همراه بانك اطلاعاتي ندارد .
R شكايت و پيگيري مزاحمين تلفن همراه چگونه بايد اقدام شود ؟
آن دسته از مشترکین تلفن همراه که مزاحم تلفنی (ثابت یا همراه) دارند می توانند با در دست داشتن اصل شناسنامه تلفن همراه و شناسنامه سجلی خود به يكي از دفاتر خدمات مشتركين تلفن همراه مراجعه نمايند.
الف – تهران – میدان ونک، خیابان ونک – برج همراه – طبقه 12 – اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شرکت ارتباطات سیار.
ب- کرج – شاهین ویلا – میدان امام حسین (ع) جنب اداره برق ، اداره مشترکین منطقه 5.
ج- شهر ری – جاده قم – ابتدای خیابان شهید غیبی – مخابرات شهید منتظری
تمامی مراکز مشتریکن دولتی این کار را انجام می دهند .

R مبلغ آبونمان تلفن همراه چقدر است ؟
مبلغ آبونمان ؛ ماهيانه 6300 ريال مي باشد كه به صورت دوره اي ( دو ماهه ) 12600 ريال در قبوض درج مي شود .

R اقدامات لازم جهت تعويض سيم كارت سوخته چيست ؟
مالك يا وكيل قانوني وي ؛ با مراجعه به دفاتر خدمات مشتركان تلفن همراه با در دست داشتن مدارك شناسائي ؛اعم از ( شناسنامه يا كارت شناسائي معتبر) و شناسنامه تلفن همراه یا آخرين قبض پرداختي که نام مالک در آن درج شده باشد و پرداخت قبض الزامی میباشد. مي تواند براي تعويض سيم كارت سوخته يا معيوب اقدام كند .
ضمنا مبلغ 000-50 ريال روي اولين قبض بعد از تعويض سيم كارت مشترك منظور خواهد شد .

R چنانچه بعد از تعويض سيم كارت سوخته مشكل وجود داشت چه اقدامي شود ؟
اگر حداكثر ظرف 48 ساعت اداري مشكل برطرف نشد مجددا بايد از طريق دفاتر پيگيري شود .
R اقدام لازم براي سيم كارت مفقودي چيست ؟
مالك با همراه داشتن كارت شناسائي و آخرين قبض پرداختي به دفاتر خدمات مشتركان تلفن همراه مراجعه كند تا حداكثر ظرف 24 ساعت اداري سيم كارت قطع شود .
ضمنا مشترکینی که سیم کارت خود را مفقود می نمایند می بایست بلافاصله با مراجعه به نزدیکترین امور مشترکین و یا دفاتر خدمات ارتباطی تلفن همراه، نسبت به سوزاندن سیم کارت مفقودی و اخذ سیم کارت جدید با در دست داشتن اصل و تصویر سند تلفن همراه یا صورت حساب مشترک که نام مشترک در آن درج شده باشد الزامی است . (قبض تلفن همراه نیز باید پرداخت شده باشد) اقدام نمایند.

R مشترك جهت دريافت مجدد سيم كارت مفقودي به كجا بايد مراجعه كند و هزينه ي آن چقدر است ؟
مدارک مورد نیاز : مالک با همراه داشتند کارت شناسایی معتبر و اصل و تصویر شناسنامه تلفن همراه یا صورت حساب که در آن نام مشترک درج شده باشد و آخرین قبض پرداختی و در صورت وكالتي بودن با سپردن تعهد و ارائه ي مدارك تغيير نام ( ظرف 10 روز امكان پذير است ) به دفاتر خدمات مشتركان تلفن همراه مراجعه كند .ضمنا براي تحويل سيم كارت جديد ؛ سه روز فرصت داريد ؛ در غير اين صورت به طور خودكار تلفن وصل مي شود . در ضمن هزينه ي آن 000-50 ريال است كه در صورتحساب اعمال خواهد شد .

R نرخ مكالمات تلفن همراه چگونه است ؟
نرخ يك دقيقه مكالمه شهري تلفن هاي همراه به همراه به ثابت و بالعكس :
از ساعت 8 صبح تا 21 همراه به همراه و همراه به ثابت و بالعکس 10 پالس در دقيقه 447 ريال
و روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي همراه به همراه و همراه به ثابت و بالعکس 8 پالس در دقيقه 358 ريال

نرخ يك دقيقه مكالمه به ساير نقاط از تلفن هاي همراه به همراه به ثابت و بالعكس :
از ساعت 8 صبح تا 21 همراه به همراه و همراه به ثابت و بالعکس 17 پالس دردقيقه 760 ريال
از ساعت 21 تا 8 صبح همراه به ثابت وبالعكس و همراه به همراه 12 پالس دردقيقه 536 ريال
و روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي همراه به ثابت وبالعكس و همراه به همراه 12 پالس در دقيقه 536 ريال

R اگر قبل از تحويل سيم كارت براي مشترك صورتحساب صادر شود مشترك بايد چه اقدامي انجام دهد؟
چنانچه مشخصات مشترك در قبض صحيح باشد و سيم كارتي اخذ نگرديده باشد مشترك بايد به همراه قبض دريافتي به يكي از ادارات دولتي مراجعه كند و در صورتيكه مشخصات مندرج در قبض اشتباه باشد براي مشترك مشكلي ايجاد نمي كند و مشترك مي تواند با مراجعه به منطقه پستي و يا انداختن قبض در صندوق پستي اشتباه بودن آدرس را اعلام كند.

R در صورتيكه صورتحساب مشترك به دست وي نرسد چه اقدامي بايد انجام دهد؟
مشترك ابتدا با شناسنامه تلفن همراه و كارت شناسايي به يكي از مراکز مشتركين دولتی مراجعه نمايد ؛ آدرس و كد پستي خود را چك كند در صورتيكه آدرس و كدپستي صحيح باشد مشترك به منطقه پستي محل سكونت راهنمايي مي گردد و يا به شماره تلفن 88112690 روابط عمومي شركت پست بايد تماس بگيرد ضمنا فرمهايي نيز تهيه شده كه از طريق دفاتر مشخصات اعلام شده چنانچه در رايانه صحيح ثبت شده باشد در فرم درج گرديده و به اداره پست طي نامه اي اعلام مي گردد.

R اگر براي مشتركي دو قبض صادر شود مشترك چه اقدامي بايد انجام دهد؟‌
در صورتيكه براي مشترك دو قبض صادر شود مشترك موظف به پرداخت يك قبض در مهلت مقرر مي باشد.
R در صورتيكه مشترك سهوا صورتحساب مشترك ديگري را پرداخت نمايد مشترك چگونه بايد اين مشكل را پيگيري كند؟
اگر یکی از شماره ها فرق داشته باشد به عنوان مثال 09125347172 ولی شماره 09125347171 را پرداخت کرده باشد . مشترك بايد با صورتحسابي كه اشتباها پرداخت شده به يكي از ادارات دولتي مراجعه نمايد تا نسبت به بستانكاري در دوره هاي آتي اقدام لازم صورت گيرد.

R در چه شرايطي مشترك مي تواند صورتحساب خود را تقسيط كند؟
چنانچه صورتحساب مشترك بيشتر از 300000 تومان باشد مشترك مي تواند جهت قسطي كردن صورتحساب به همراه شناسنامه تلفن همراه – كارت شناسايي – دسته چك به آدرس میدان ونک خیابان ونک پلاک 38 اداره کل مشترکین تلفن همراه واحد تقسیط آبونمان مراجعه نماید.

R مشترك براي گرفتن ريز مكالمات خود بايد چه اقدامي كند؟
مشترك بايد با ارايه شناسنامه تلفن همراه – آخرين قبض پرداختي و مدرك شناسايي خود مالك به يكي از دفاتر مراجعه كند و جهت گرفتن ريز مكالمات اقدام نمايد. در ضمن ریز مکالمات تحت هیچ شرایطی به غیر مالک مراکز مشترکین دولتی و مراکز مخابرات تلفن ثابت منتخب و .... داده نمیشود.

R دليل تكرار بدهي در قبوض چيست ؟
تكرار بدهي در قبض به چند دليل مي تواند باشد : 1- پرداخت قبض بعد از مهلت مقرر 2-عدم پرداخت قبض 3 – تاخير يا عدم ارسال قبض پرداختي توسط بانك مربوطه به شركت ارتباطات سيار در موعد مقرر 4 – تاخير در پاسخ قبوض

R براي نقل و انتقال تلفن همراه مشتركين چه اقداماتي بايد انجام دهند؟
براي نقل و انتقال تلفن همراه خريدار و فروشنده بايد به يكي از دفاترخدمات امور مشتركين مراجعه كنند و با ارايه مدارك (شناسنامه تلفن همراه – شناسنامه خريدار و فروشنده – آخرين قبض پرداختي ) نقل و انتقال انجام مي گيرد ضمنا هزينه نقل و انتقال (50 هزار ريال) در اولين قبض محاسبه مي شود.

R در صورتيكه تلفن همراه به درون آب بيفتد بايد چه اقداماتي انجام داد؟
اگر گوشي تلفن همراه – درون آب بيفتد ابتدا بعد از اينكه گوشي را از آب درآورديد باطري تلفن همراه را از دستگاه در آورده سپس سيم كارت را از دستگاه تلفن همراه خارج كنيد و دستگاه تلفن را به صورت ايستگاه در مقابل پنكه يا سشوار قرار دهيد تا كاملا خشك شود و در صورت عدم كارايي به نزديكترين نمايندگي مجاز مراجعه شود .

R مشتركين براي تعويض آدرس بايد چه اقدامي انجام دهند؟
مشتركين براي تعويض آدرس بايد به يكي از دفاتر خدمات امور مشتركين مراجعه كنند و آدرس و كدپستي درست و جديد را ارايه نمايند

R اگر در شناسنامه اشتباهي وجود داشته باشدمشترك بايد به كجا مراجعه كند؟
مشترك بايد با اصل شناسنامه تلفن همراه و كارت شناسايي به يكي از مراکز مشتركين دولتی مراجعه كند و در آنجا نسبت به اصلاح آن اقدام نمايند.

R اگر كسي به صورت وكالتي سيم كارتي را خريداري كرده باشد چگونه مي تواند سيم كارت را به صورت قطعي به نام خود كند؟‌
در چنين مواردي شخص بايد از دفترخانه رسمی یک برگه استعلام دریافت کرده با اصل وكالتنامه كپي برابر اصل آن و كارت شناسايي و شناسنامه تلفن همراه به يكي از دفاتر امور مشتركين مراجعه كند تا مراحل نقل و انتقال را انجام دهد.

R در صورتيكه قبض پرداخت شده باشد و در قبض جديد تكرار بدهي داشته باشد مشترك بايد چه اقدامي انجام دهد؟
قبض پرداختي و قبضي كه جديد آمده به علاوه كارت شناسايي به يكي از دفاتر امور مشتركين مراجعه كند تا نسبت به اصلاح قبض اقدام شود.

R اگر مشتركي در مورد نحوه محاسبه هزينه ها و آبونمان تلفن همراه خود شكايتي داشته باشد بايد به كجا مراجعه كند؟
ابتدا مشترك مي تواند به همراه شناسنامه تلفن همراه و كارت شناسايي و آخرين قبض تلفن همراه به يكي از مراكز دولتي تلفن همراه مراجعه كند و به واحد رسيدگي به شكايات آن اداره اعتراض كتبي خود را اعلام نمايد و در صورت قانع نشدن مشترك مي تواند به بازرسي شركت ارتباطات سيار واقع در خيابان ونك – پلاک 38.

R مفهوم پيام هاي شنيداري
- مشترك مورد نظر در دسترس نمي باشد : مشترك در جايي است كه تحت پوشش شبكه نمي باشد يا شبكه پرترافيك است .
- شماره مشترك مورد نظر در شبكه موجود نمي باشد : شماره مورد نظر در شبکه تعریف نشد یا تخلیه شده و يا Divert ناقص انجام شده است .
- كد شماره مشترك تغيير كرده است با 118 تماس بگيريد : ممكن است Divert ناقص انجام شده باشد و در برخي از موارد اختلال در شبكه مي تواند باشد .

R مفهوم پيامهاي صفحه نمايشگر
Insert simcart: سيم كارت را داخل دستگاه قراردهيد و يا دستگاه فاقد سيم كارت مي باشد.
Network busy : شبكه اشغال و پرترافيك است .
Sim missing : گوشي تلفن همراه سيم كارت را نمي تواند شناسايي كند .
Check subscriber : سيم كارت قطع است .
Card rejected : سيم كارت مربوطه سوخته است
:PUK سيم كارت قفل كرده است
No access : به شبكه دسترسي پيدا نمي كند
Limited service: سرويس مشخصي بر روي گوشي فعال شده كه مكالمات را محدود مي كند
No network coverage : در نقطه ي كور مي باشد
Card contact block : سيم كارت مربوطه با گوشي سازگاري ندارد
Card error : سيم كارت خراب بوده يادرآن گوشي كارنمي كند
در هنگام ارسال پيام كوتاه Check operator service : سرويس SMS براي مركز HLR معرفي نشده است .
در هنگام ارسال پيام كوتاه pending : پيغام معلق است .
در هنگام دريافت پيام كوتاه Out off memory simcart : inbox پر شده است و بايد خالي شود .
عدم نمايشگر ID WATH LED : كسي كه با شما تماس گرفته سرويس گارد يا عدم دارد كه شماره ايشان روي نمايشگر نمي افتد.

R چه شماره هايي براي نمايندگي هاي گوشي تلفن همراه اعلام شده است ؟
1-سامسونگ – پارس قائم 8735050 8 و 11-88738510
2-زيمنس – پارس پرديس 7-88323285
3-سوني اريكسون 88286666
4 -صاايران
5- نوكيا 9-88723571 و 22261769 و88718760
6- اريكسون 1-88064920
7-سوني 66495677

R کدام کشورها دارای قرارداد رومینگ هستند؟
به قسمت تعرفه ها > رومینگ بین الملل سایت مراجعه کنید.
R هزینه ارسال SMS از کشورهایی که دارای قرارداد رومینگ هستند چقدر می باشد؟
به قست تعرفه های سایت مراجعه کنید.
R گوشيهايي كه از خارج كشور وارد مي شوند بدرستي كار نمي كند براي رفع مشكل چكار بايد كرد؟
صاحبان گوشيهايي كه با مشكل عدم شناسايي در شبكه مواجه هستند مي توانند با مراجعه به سایت mci.ir قسمت کنترل و ثبت سریال گوشی و توضيح اينكه گوشي ها از نوع GSM بوده وطول موج آنها 900 مگاهرتز باشد
R صدور مجوز جهت نقل و انتقال فيشهاي موجود چه زماني خواهد بود؟
نقل و انتقال فیش وجود ندارد.
R ثبت نام تلفن همراه در چه زمانی انجام می شود ؟
ثبت نام از طریق دفاتر خدمات ارتباطی و از طریق اینترنت به آدرس mci.ir انجام میشود.
R تعرفه پيامهاي sms كه از مبدا ارسال شده ولي مقصد دريافت ننموده است چگونه در نظر گرفته مي شود؟
زماني كه يك پيام توسط مشترك ارسال مي شود و شبكه آن را مي پذيرد هزينه ارسال يك پيام براي مشترك محاسبه مي شود و در صورت عدم دريافت توسط مشترك مخاطب بدلايل فني و شخصي ؛ پيام براي مشترك برگشت داده مي شود بدين شرح كه اگر ظرف مدت 24 ساعات گوشي مشترك مخاطب در دسترس قرار نگيرند و يا شبكه امكان ارسال پيام را بدليل اختلال نداشته باشد پيام به مشترك اول برگشت داده مي شود تا در صورت تمايل مجددا اقدام به ارسال پيام نمايد .

R امكان پيگيري براي كشف گوشيهاي سرقتي وجود دارد يا خير ؟
مشترك با مراجعه به يكي از مراجع قضايي يا نواحي انتظامي در خواست رديابي گوشي مفقودي را مي نمايند كه از طريق اداره ء کل خدمات مشترکین قابل پيگيري مي باشد و شهرستانها مي توانند از طريق مراجع قضايي و امور مشتركين با بازرسي تهران در ارتباط بوده و نسبت به رديابي گوشي اقدام نمايند.

R بهترين و مطمئن ترين محل براي خريد و فروش سيم کارت کجاست؟
بهتر است از طريق دفاتر مشترکين و متقاضيان تلفن همراه صورت گيرد . زیرا خريد و فروش در اين دفاتر کاملا قانوني صورت مي گيرد .

R چگونه مي توانيم از فعاليت هاي دفاتر مشترکين آگاه شويم؟
سرويس ها و فعاليت هايي که دفاتر انجام مي دهند در قالب پوستر و بروشور اطلاع رساني مي شوند . و معمولا در تمام دفاتر اين پوستر ها و بروشور ها نصب ميباشد ،در غيراينصورت واحد ارتباطات مردمي وزارت با تلفن 09990 و يا با شماره هاي 3212121- 3222222-0111و 135تلفن گويا و يا با شماره 3262800 بابل پاسخگوي سوالات مي باشد .

R در برخي موارد در قبض ها تلفن همراه مغايرت هايي ديده شده ، علت چيست؟
البته بايد بدانيم بين ريز مکالمات و قبض ها تفاوت هايي است . زيرا شمادر ريز مکالمات هزينه آبونمان و سرويس ها ي ويژه را نداريد ولي در قبض هااين موارد را مشاهده مي کنيد .
اين موارد موجب تفاوت هايي مي شود ،البته در برخي موارد سيستم محاسبه صورتحساب دچار مشکلاتي شده بودکه با پي گيري هاي به عمل آمده مقرر شده که کارشناسان رايانه قبل از صدور قبض ها، بررسي هاي بيشري را روي صورتحساب ها انجام دهند تا چنين مشکلاتي نيز بوجود نيايد.

R دليل به وجود آمدن نقطه کور و عدم آنتن دهي در برخي مناطق چيست ؟
به دليل مشکلات فني در HLR و آنتن هاي BTS در برخي اقدامات ، اشکالات به وجود مي آيد ، که مقطعي بوده ، که پس از رفع مشکل نقاط کور از بين مي رود .
R آيا دفاتر مشترکين استان ها هنوز تحت پوشش شرکت ارتباطات سيار هستند؟
شرکت ارتباطات سيار براي استانها نقش کنترلي دارد و کنترل غير منظم ،بيشتر فعاليت ها به خود دفاتر استان سپرده شده است و تهران فقط نقاط ضعف و اشکالات کار را بررسي ميکند

R چگونه مي توان با اطمينان خريد و فروش سيم کارت را انجام داد ، چه کارهايي را بايد انجام داد تا دچار مشکلات نشويم ؟
در هنگام خريد سيم کارت حتما بايد به شماره سيم کارت توجه شود و همچنين از فعال بودن آنها اطمينان حاصل کرد . در اين صورت بايد با شماره مورد نظر تماس بر قرار کرد و اگر پيام ارتباط مقور نمي با شد داشته باشيم ،سيم کارت به هيچ وجه قابل خريد و فروش نيست .
مسئله مهم در خريد سيم کارت اين است که خريدار حتما بايد فروشنده را بشناسد . تا در صورت بروز مشکلاتي بتواند به او مراجعه کند . مثلا ممکن است تلفن همراه بدهي هايي داشته باشد که روي قبض اخر که در هنگام خريد و فروش ارايه مي شود نيامده باشد و در قبض بعدي بدهي هنگفتي بيايد .چون در سند قيد مي شود که بعد از نقل و انتقال مخابرات فقط خريدار را مي شناسد و با فروشنده کاري ندارد در اينجا خريدار متضررمي گردد. همچنین به موارد دیگری چون روئیت آخرین قبض پرداختی ، دقت در زمان واگذاری اولیه ء تلفن ، جدا نبودن سیم کارت از قاب آن ، خش نداشتن سیم کارت و .. نیز باید توجه کرد.

R درصورتي که سيم کارت صفر را بخواهيم خريداري کنيم ،چگونه مي توانيم آن را امتحان کنيم؟
در مورد خريد سيم کارت صفر نيز بايد دقت لازم به عمل آيد ،با شماره مورد نظر ارتباط برقرار کنيد اگر پيام خاموش است آمد سيم کارت درست است و تنها بايد شناسنامه سيم کارت و هماهنگي در شماره هاي آن دقت شود .در غير اين صورت هر پيام ديگري مانند مقدور نمي باشد بيايد سيم کارت قابل خريداري نيست و بايد بررسي بيشتري صورت گيرد.

R شکایت و پی گیری مزاحمین SMS چگونه باید اقدام شود؟
مشترکان تلفن همراه که پیام های غیر اخلاقی و کذب در یافت می کنند جهت پیگیری از این مزاحمین می توانند با به همراه داشتن مدارک شناسایی تلفن همراه و کارت شناسایی به مراکز مشترکین دولتی یا ادارات مشترکین شهرستان کرج و شهرری مراجعه وشکایت خود را تسلیم و مراتب راپیگیری نمایند.

R ديتا (DATA ) چيست ؟
برقراري ارتباط كامپيوتري صوتي براي ايجاد بزرگراه هاي ارتباطي كشور و جهان بويژه ارتباط اينترنتي را به عهده دارد .

R نحوه اشتراك سرويس ديتا (DATA ) و هزينه هاي آن به چه صورت است ؟
مشترك مي تواند با همراه داشتن سند مالكيت و يا وكالتنامه ، آخرين قبض پرداختي و مدارك شناسايي به يكي از دفاتر امور مشتركين مراجعه وبا پر كردن فرم مربوطه اين سرويس را درخواست نمايد . مبلغ آبونمان اين سرويس در هر دوره 100000 ريال مي باشد. (ماهانه 50000 ريال ) هزينه استفاده از سرويس ديتا مطابق تعرفه مكالمات تلفن همراه است

R چه گوشي هايي مي توانند با استفاده از سرويس ديتا به اينترنت متصل شوند ؟
گوشي هايي كه قابليت تصوير رنگي در حد استاندارد High Color يا True Color را داشته باشند . ضمناً بايد قابليت اتصال به مودم و اتصال به شبكه ديتا (DATA ) را نيز دارا باشند .

R گوشي هايي كه فاقد امكانات ديتا(DATA )هستند چگونه مي توانند از اين سرويس استفاده نمايند ؟
اين گوشي ها بايد ازطريق كابل مخصوص به رايانه متصل شوند واز مودم رايانه استفاده كنند. اين گوشي ها از طريق كابل Infrered و يا بوسيله دستگاه مبدل موبايل ( سازگار با شبكه GSM)به رايانه وصل مي شوند .

R سرويس ديتا (DATA ) چگونه بر روي موبايل راه اندازي مي شود ؟
مشترك بايد ابتدا Account يا كارت اينترنت تهيه و در منوي مخصوص Connection جديد بسازد . وارد كردنPassword , User name و شماره تلفن ISP سرعت مودم ( Maximum Data Speed ) را به KB 9600 تغييرداده Data Call را به حالت Analogue برگرداند .سپس وارد منوي Internet شده و Connect شود .

R شماره ديتا (DATA ) چيست و طريقه استفاده از آن به چه نحو است ؟
مشترك پس از اشتراك اين سرويس از دفتر امور مشتركين شماره اي دريافت مي كند كه شماره ديتا نام دارد  كه با دادن اين شماره به ديگران مي تواند اطلاعات مختلفي از قبيل فايل هاي Text و Picture را ارسال و دريافت نمايد . براي دريافت اين اطلاعات مي بايد از طريق Windows برنامه Hyperterminal را اجرا كند . از طريق گوشي هاي مخصوص كه داراي حافظه براي گرفتن اطلاعات ديتا (DATA ) باشند مي توان بعد از اتصال به شبكه ديتا ( اينترنت ) اطلاعات مورد نياز را دريافت كرد.